אבני כליה 24.01.2018

איזו שיטה עדיפה לניתוח ההרכב הכימי של אבני כליה?

קיים מגוון רחב לניתוח ההרכב הכימי של אבני כליה, אך איזו מהן היא רגישה יותר ויכולה להתגבר על מגבלות האנליזה הכימית המסורתית?

כיום מוצע מגוון רחב של שיטות לניתוח ההרכב הכימי של אבני כליה, ביניהן אנליזה כימית (dry and wet chemical spot tests), דיפרקציית קרני X, ספקטרוסקופיית ראמאן ו-FT-IR. שיטת FT-IR הוצגה לראשונה בשנת 1955, ובזכות המהירות, הרגישות והספציפיות שלה, הפכה עד מהרה לשיטה מקובלת ומועדפת. עם זאת, השיטה הכימית המסורתית נותרה בשימוש נרחב, אף שאינה מאפשרת זיהוי הרכבים כימיים נדירים יחסית של אבני כליה, כמו אבני פורין או drug-induced.

איגוד האורולוגים האירופאי מחשיב את האנליזה הכימית כשיטה מיושנת, וממליץ על דיפרקציית קרני X או FT-IR כשיטות המועדפות לניתוח ההרכב הכימי של אבנים.
במחקר חתך נמצא כי לספקטרוסקופיית פורייה (Fourier transform infrared spectroscopy, להלן FT-IR) מספר יתרונות על פני האנליזה הכימית המסורתית לניתוח ההרכב הכימי של אבני כליה.

במחקר שבוצע באונ' אגא חאן בקראצ'י, פקיסטן, המתפרסם כעת בכתב העת investigative and clinical urology, ביקשו החוקרים להשוות בין אנליזה כימית של הרכב אבני כליה ובין FT-IR.

לשם כך אספו החוקרים 449 אבני כליה על פני תקופה של 5 חודשים, בין יוני לאוק' 2105, וביצעו אנליזה של הרכב האבנים בכל אחת משתי השיטות הנ"ל.

אבני הכליה נאספו ממטופלים בטווח הגילאים 1-81 שנים, כאשר מרבית האבנים מקורן במבוגרים ורק 11.5% מהאבנים מקורן בילדים (בגילאי 2-16 שנים) ו-1.5% מפעוטות (< שנתיים). היחס בין גברים לנשים עמד על 4.6:1.

במבוגרים, הסוג השכיח ביותר של אבני כליה היה אבני קלציום אוקסלט מונוהידראט (n=224), אחריו אבני חומצה אורית (n=88) ולבסוף, אבני קלציום אוקסלט דיהידראט (n=83).

בילדים, לעומת זאת, הסוג השכיח ביותר של אבנים היה קלציום אוקסלט דיהידראט (n=21), אחריו קלציום אוקסלט מונוהידראט (n=11), אמוניום אוראט (n=10), קרבונט אפטיט (n=6), חומצה אורית (n=4) ולבסוף אבני ציסטין (n=1).

ב-22 אבנים ביצעו החוקרים ניתוח של הרכב הליבה של האבן לעומת היקפה. האנליזה הכימית הצליחה לסווג את האבנים לאבני קלציום אוקסלט (n=19) ואבני חומצה אורית (n=3), ללא כושר אבחנה בשוני בהרכב האבן בליבה לעומת ההיקף, בעוד ששיטת FT-IR מצאה שוני משמעותי בהרכב האבן בליבה לעומת הרכב ההיקף ב-5 אבנים מתוך המדגם.

החפיפה בין החוקרים בניתוח ההרכב של האבנים בין האנליזה הכימית ל-FT-IR הייתה בינונית, עם הסכמה של 0.57 במבחן Kappa (רווח בר-סמך 95%: 0.5-0.64). פער משמעותי נמצא ב-77 מקרים, שבהם הציגה כל אחת משתי השיטות ניתוח שונה של הרכב האבנים.

לסיכום, שיטת FT-IR לניתוח ההרכב הכימי של אבני כליה רגישה יותר ויכולה להתגבר על מגבלות האנליזה הכימית המסורתית.

 מקור:

Khan AH, Imran S, Talati J, Jafri L. Fourier transform infrared spectroscopy for analysis of kidney stones. Investig Clin Urol. 2018 Jan;59(1): 32-37.

ערכה: ד"ר זהר מאירי

נושאים קשורים:  אבנים בכליות,  אבנים בדרכי השתן,  הרכב אבנים,  ספקטרוסקופיית פורייה,  FT-IR,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו