חדשות 09.01.2018

ניתוח נדיר ברמב"ם: גידול טרטומה במשקל 1 ק"ג הוסר בניתוח מורכב מפגה בת כמה ימים

​בעודה ברחם, פיתחה פגה גידול נדיר שגודלו כחצי מגודל גופה. במבצע ניתוחי שבו לקחו חלק יותר מ-50 אנשי צוות רב-תחומי, הגידול הופרד מהפעוטה וחייה ניצלו​

הניתוח המורכב ברמב"ם. צילום: פיוטר פליטר

בהליך ניתוחי נדיר, שכמותו בוצעו רק כמה ספורים בעולם, הפרידו רופאי בית החולים רמב"ם גידול ענק במשקל קילוגרם אחד מתינוקת פגה שנולדה בשבוע ה-34 להיריון, במשקל של 2 ק"ג. הניתוח, שבוצע לאחרונה ורק ימים ספורים לאחר לידתה של הפגה, הסתיים בהצלחה.

הפגה נולדה עם גידול מולד ונדיר בשם טרטומה אשר התפתח מתוך גופה ולמעשה היה מחובר לצווארה, לראשה ולבית החזה שלה, תוך שהוא ניזון מהעורק הראשי המוביל למוחה של הפעוטה. גידול ענק מסוג מטרטומה, המתפתח באזור הצוואר, מתרחש בשיעור של אחת למיליון לידות ולרוב מסתיים במוות של העובר עוד בהיותו ברחם או מיד לאחר הלידה.

כבר במהלך ההריון הבחינו הרופאים בגידול שגודלו היה כחצי מגודלה של הפגה עצמה. למרות הסיכונים הצפויים לעוברית, החליטו הוריה להמשיך את ההיריון וללדת את בתם. ברמב"ם נערכו מבעוד מועד לתרחיש המורכב והמאתגר של הלידה ומתן מירב הסיכויים להישרדותה של הפעוטה לאחר מכן.

בשלב הראשון יולדה התינוקת בניתוח קיסרי. עם הוצאת התינוקת מהרחם, בחרו הרופאים שלא לנתק את חבל הטבור ולהשאירה מחוברת למערכת הדם של האם, כיוון שהגידול חסם את דרכי הנשימה שלה. הניתוח בוצע בתוך הרחם כשהרופאים מחדירים צינור הנשמה בהנחיית מצלמה אנדוסקופית לקנה הנשימה של התינוקת. לאחר מכן ביצעו הרופאים פיום קנה על מנת לאפשר לתינוקת לנשום, תוך מעקף דרכי הנשימה העליונות. משהסתיים החלק הזה, הועברה הפעוטה לפגייה להתאוששות ולהשגחה.

ימים ספורים לאחר לידתה, כשמצבה של הפגה התייצב, ניגשו הרופאים לשלב הבא של הטיפול - סגירה של כלי הדם הראשיים המזינים את הגידול הענק. הניתוח בוצע בעזרת צנתור העורק הראשי המוביל למוחה של התינוקת, לאחר שהרופאים וידאו שאספקת הדם למוח לא תיפגע עקב התהליך.

מיד לאחר מכן ניגשו הרופאים לניתוח השלישי והמורכב מכולם - הפרדת הגידול מהתינוקת. במשך יותר מארבע שעות ביצעו הרופאים הליך ניתוחי עדין, מורכב ומסוכן של הפרדת הגידול מגופה של הפעוטה – שלב אחר שלב: מהגולגולת, הלסתות, הצוואר, בית החזה, כלי הדם, הוושט וקנה הנשימה, תוך שהם מקפידים על שימור מלא של האיברים הללו.

כ-50 רופאים, אחיות ואנשי צוות ברמב"ם לקחו חלק במבצע הניתוחי, על כל שלביו, אשר הגיעו מתחומי אא"ג - ניתוחי ראש צוואר, טיפול נמרץ ילודים ופגים, פגייה, הרדמה (מיילדותית וילדים), כירורגיה פלסטית, גניקולוגיה ומילדות, צנתורי מח, כירורגית ילדים, נוירוכירורגיה, ריאות ילדים, קרדיולוגיה ילדים, דימות, בנק הדם, מעבדות ועוד.

בתום הניתוח, שהסתיים בהצלחה, הועברה הפגה להמשך טיפול והשגחה בפגיה של ביה"ח "רות" שברמב"ם. לדברי רופאי רמב"ם, מדובר במשימה שנראתה בתחילה בלתי אפשרית, אך הם עמדו באתגר. אחרי שלושה ניתוחים לא פשוטים וכשהיא בת פחות משבועיים לחייה, התינוקת מתאוששת היטב.

נושאים קשורים:  טרטומה,  ניתוח מורכב,  פיום,  ניתוח נדיר,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
10.01.2018, 18:16

כל הכבוד