חדשות 19.11.2017

"סורוקה": סגירת מום נדיר של כלי הדם בגזע המוח בפרוצדורה מורכבת

דימום מוחי, שנגרם ממום נדיר של כלי הדם בגזע המוח (AVM) וסיכן את חיי החולה, טופל על ידי מנהלת היחידה לשבץ וצנתורי מוח בסורוקה בהזרקה דרך וריד יחיד

חיים כספי, תושב הדרום, הגיע למחלקה לרפואה דחופה בסורוקה עקב כאב ראש פתאומי שהחל כשבוע קודם. בבדיקה התברר כי הוא סובל מדימום מוחי שנגרם ממום נדיר של כלי הדם בגזע המוח (AVM) - איזור בעל רגישות ומורכבות גבוהה לטיפול.
במום זה, שהוא ככל הנראה מולד ונדיר יחסית, העורקים מחוברים באופן ישיר לוורידים במוח. החיבור הישיר בין העורקים המספקים דם למוח וזורמים בלחץ גבוה  לוורידים, שתפקידם לנקז דם מהמוח וזורמים בלחץ נמוך, גורם ליצירת מעין גידול של כלי דם קטנטנים וחולים שעלולים להתפוצץ בכל רגע. במידה וכבר היה דימום קטן ממום זה הסבירות לדימום גדול וקטלני בהמשך היא גבוהה.

סגירת המום הינה פרוצדורה מורכבת מאוד שמבוצעת בחדר צנתורים, תוך שימוש באמצעים להדמיית כלי הדם במוח. הטיפול המקובל הוא כניסה בתהליך של צנתור לעורקים קטנים שקטרם כשני מילימטר שנכנסים לתוך החיבור שבין העורק לווריד והזרקת דבק לתוכם. בשיטה זאת הפרוצדורה עצמה מורכבת ומסוכנת, לא תמיד ניתן לסגור את המפרצת בצורה מלאה והמפרצת עלולה לגדול שוב ולפתח זרועות חדשות.

במקרה זה, ד"ר ענת חורב, מצנתרת המוח ומנהלת היחידה לשבץ וצנתורי מוח בסורוקה, השתמשה בשיטה חדשנית שבה מטפלים במפרצת מהחלק הוורידי, בפרוצדורה מורכבת המתקדמת מסוגה. ד"ר חורב נכנסה לוורידי המוח ועל ידי הזרקה דרך וריד יחיד הצליחה לסגור את כל ה-AVM ללא צורך בפרוצדורות נוספות.

החולה התאושש מהפרוצדורה ושוחרר במצב טוב. ד"ר חורב: "לעתים, כמו במקרה זה, המטופל מגיע עם דימום קטן, שלרוב עלול להיות סימן מקדים לדימום מסיבי ומסכן חיים. מום כזה במוח מקביל לפצצה מתקתקת ויש למצוא את הדרך הטובה והבטוחה לנטרל אותו. הפרוצדורה החדשנית שנעשתה במטופל הצליחה לסגור את כל המפרצת ולא נדרשה פרוצדורה נוספת".

נושאים קשורים:  מום מוחי,  דימום מוחי,  צנתור מוחי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו